کار=جهاد

کار=جهاد
آخرین نظرات
نویسندگان


ده جمله‌ای که پیامبر(ص) در یک روز درباره اوصاف علی(ع) بیان فرمود

ابن عباس گوید:
روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله با مردم سخن می‌گفت، در ضمن سخنانش‌ فرمود:

ای مردم! کیست که سخنش از سخن خداو ند بهتر و درست‌تر باشد؟ ای مردم! همانا خداوند به من دستور داده است که علی را به عنوان پیشوا، امام، خلیفه و وصی خود به شما معرفی کنم و او را برادر و وزیر خود قرار دهم.
ای مردم! علی پس از من باب هدایت و دعوت کننده مردم به سوی خداوند می‌باشد.


علی، پارساترین و برگزیده‌ترین مومنان است «و من اءحسن قولا ممن دعا الی الله وعمل صالحا و قال اننی من المسلمین‌» و چه کسی سخنش ارزشمندتر است از آن کس که‌ مردم را  به سوی خدا فرا می‌خواند و کارهای شایسته انجام می‌دهد و می‌گوید: من از مسلمانانم.

ای مردم! علی از من است. فرزندان علی فرزندان من هستند، و او همسر دختر عزیزم‌ است.

فرمان او فرمان من و نهی او نهی من است. پس ای مردم، بر شما باد به طاعت وفرمان‌برداری از او و زنهار از نافرمانی و مخالفتش چرا که اطاعتش، اطاعت من ونافرمانیش، نافرمانی من است.

ای مردم! علی صدیق این امت و فاروق آن است . و علی محدث و سخن‌گوی این امت است. علی هارون، یوشع، آصف و شمعون امت است. علی الگوی هدایت و کشتی نجات و طالوت‌امت و ذوالقرنین آن است.

ای مردم! علی آزمایش خداوند بر مردم است و علی حجت‌بزرگ پروردگار است. علی آیت عظمای الهی و پیشوای هدایت و عروه الوثقی دین است.

ای مردم! علی با حق و حق با علی است و علی زبان گویای حق است.

ای مردم! علی قسیم الجنه والنار (قسمت کننده بهشت و دوزخ) است. هیچ یک ازشیعیان و پیروانش به جهنم نمی‌روند و هیچ یک از دشمنانش از جهنم رها نمی‌شوند وهمانا هیچ یک از دشمنانش به بهشت ره نمی‌یابند و هیچ یک از پیروانش از بهشت دورنمی‌شوند.

ای یاران و اصحاب من! من ناصح و خیرخواه شما هستم و هم اکنون رسالت و پیغام‌خدایم را به شما رساندم ولی چه کنم که شما ناصحان را دوست نمی‌دارید؟!

متن حدیث:
حدثنا محمد بن علی (رحمه الله)، قال: حدثنا عمی محمد بن أبی القاسم، عن محمد بن علی الکوفی، عن محمد بن سنان، عن المفضل بن عمر، عن ثابت بن أبی صفیه، عن سعید بن جبیر، عن عبد الله بن عباس قال: قال رسول الله (صلی الله علیه وآله): معاشر الناس، من أحسن من الله قیلا، وأصدق من الله حدیثا؟ معاشر الناس، إن ربکم جل جلاله أمرنی أن اقیم لکم علیا علما وإماما وخلیفه ووصیا، وأن أتخذه أخا ووزیرا. معاشر الناس، إن علیا باب الهدی بعدی، والداعی إلی ربی، وهو صالح المؤمنین (ومن أحسن قولا ممن دعا إلی الله وعمل صالحا وقال إننی من المسلمین) *. معاشر الناس إن علیا منی، ولده ولدی، وهو زوج حبیبتی، أمره أمری، ونهیه نهیی. معاشر الناس، علیکم بطاعته واجتناب معصیته، فإن طاعته طاعتی ومعصیته معصیتی. معاشر الناس، إن علیا صدیق هذه الامه وفاروقها ومحدثها، إنه هارونها ویوشعها وآصفها وشمعونها، إنه باب حطتها، وسفینه نجاتها، وإنه طالوتها وذو قرنیها. معاشر الناس، إنه محنه الوری، والحجه العظمی، والآیه الکبری، وإمام أهل الدنیا، والعروه الوثقی. معاشر الناس، إن علیا مع الحق، والحق معه، وعلی لسانه. معاشر الناس، إن علیا قسیم النار، لا یدخل النار ولی له، ولا ینجو منها عدو له، إنه قسیم الجنه، لا یدخلها عدو له، ولا یزحزح عنها ولی له. معاشر أصحابی، قد نصحت لکم، وبلغتکم رساله ربی، ولکن لا تحبون الناصحین. أقول قولی هذا واستغفر الله لی ولکم.


*سوره فصلت ۴۱: ۳۳

«بشاره المصطفی، ۱۵۳، بحار الانوار،ج ۳۸،ص ۹۳-مشارق أنوار الیقین، ص ۵۶»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۳
بهنام احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی