کار=جهاد

کار=جهاد
آخرین نظرات
نویسندگان

مبنای انتصاب در اسلام شایستگی است:

دوشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۴۰ ب.ظ

مدیریت در جامعه خصوصا جامعه اسلامی، مفهومی ایدئولوژیک است. نوع و مبنای انتصاب یکی از اصلی ترین و مهم ترین مسائل حکومتی است که، با وضعیت جامعه و تکامل آن ارتباط مستقیم دارد. 

مردم و مسئولان دو رکن مهم در رسیدن یک جامعه و حرکت آن در مسیر فلاح و رستگاری هستند. هرکدام از این دو ناقص باشد، قطعا راه به جایی نخواهد برد، ولو امام علی (ع)هم اگر در رأس حکومت باشد، ولی مردم پا به پای امام خود نیایند اتفاقی نخواهد افتاد. همینطور اگر مردم شایسته و لایق باشند، ولی مسئولین غیر از آنچه که مردم هستند باشند، باز هم جامعه ناموفق خواهد بود. 

در انقلاب اسلامی یک وحدت بی نظیر بین رهبر و جامعه به وجود آمد و ثمره آن انقلاب اسلامی و هشت سال مقاومت علیه دنیا مادی شد. بعد از امام(ره) هم در زمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)به همین شکل، به گونه ای که اگر این اتحاد و دلبستگی نبود، امکان نداشت جمهوری اسلامی از فتنه ی 88 جان سالم به در ببرد. 

متاسفانه بر عکس امام (ره) و مقام معظم رهبری که با توجه به حوزه مسئولیتشان، انتصابات مدبرانه ای انجام می دهند، در سطوح پایین تر در بخش زیادی از حوزه ها که اتفاقا به شدت با مردم سرکار دارند، خصوصا در حوزه اجرایی کشور، در خیلی از موارد شاهد انتصاب بر مبنای عاملی غیر از شایسته سالاری هستیم، به گونه ای که انتصاب افراد نه بر مبنای تعهد و تخصص بلکه، بر مبنای زد و بند، روابط سیاسی و همچنین عامل مهم حضور در ستاد انتخابات صورت می گیرد. اینکه ما یک مسئول را به صرف عوامل مذکور در جایگاه غیر واقعی خود بنشانیم، قطعا حرام است، این فعل حرام منشأ مستقیم و غیر مستقیم بسیاری از مفاسد می شود و انتصاب کنندگان و انتصاب شوندگان قطعاً در آن ها شریکند. 

انتصاب در اسلام، در اندیشه انقلاب، امام (ره) و مقام معظم رهبری مبنا دارد و آن عبارتست از تعهد و تخصص. نداشتن هر کدام از این دو یعنی یک مدیر نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه، مشکل آفرین نیز می شود. 

مبنای انتصاب در اسلام شایستگی است، از یک مدیر غیر شایسته چه نتیجه ای به وجود خواهد آمد، جز از دست رفتن و نابودی سرمایه های کشور. بخش اعظمی از مشکلات امروز کشور، به خاطر وجود انتصاباتی است که قطعا برای خدا نیست و قطعا حجت شرعی ندارد. 

مدیر شایسته باعث جذب افراد شایسته می شود و مدیر فاسد جذب کننده عناصر فاسد اگر غیر از این بود، در فساد هایی که وجود داشته و دارد عده ای از مسئولین حضور نداشتند.

تنها راه در این وضعیت این است که برای انتصابات، برگردیم به اندیشه امام (ره) و مقام معظم رهبری و افراد را بر اساس آن دو ملاک مذکور منصوب کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۵
بهنام احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی